Selvom salget af elbiler i Danmark er steget betydeligt i de seneste år, er det elektrificeringen af den tunge transport, der er blevet en udfordring. En af de primære årsager er manglen på effektive lademuligheder til lastbiler. Norlys er imidlertid fast besluttet på at ændre dette og investerer nu i infrastruktur til ellastbiler. De første ladepladser forventes at blive etableret på strategiske steder som Aarhus og Esbjerg havne samt ved motorvejsafkørslen i Korsør, hvilket vil sikre effektive lademuligheder for lastbilchauffører på tværs af Øst- og Vestdanmark.

CO2-udledning fra lastbiler: En presserende udfordring

Der er et presserende behov for at adressere CO2-udledningen fra vejtransport i Danmark, hvor hele 12 procent stammer fra lastbiler. Norlys mener, at elektrificeringen af den tunge transport er afgørende for at opnå de nationale klimamål og reducere den miljømæssige påvirkning af vejtransporten. Mads Brøgger, direktør for Norlys’ energiforretning, udtaler: “For os er der ingen tvivl om, at elektrificering af den tunge transport er vejen frem, hvis vi vil nå klimamålene. Vognmændene står med en stor og bekostelig opgave med at udskifte deres vognpark. I Norlys vil vi gerne være med til at sikre, at der også er gode muligheder for at lade de nye ellastbiler.”

Norlys, en førende energi- og telekoncern i Danmark, træder ind i kampen for at elektrificere den tunge transportsektor ved at opføre de første ladepladser til ellastbiler. Dette initiativ, der forventes at starte i Aarhus, Esbjerg og Korsør, er en vigtig skridt i retning af at reducere CO2-udledningen fra vejtransport og nå Danmarks klimamål.

Skalérbare ladestandere for fremtiden

De nye ladepladser, som Norlys planlægger at etablere, vil have en initial kapacitet på 400 kW på alle tre lokationer. Imidlertid er Norlys’ ladestandere designet til at kunne opgraderes i takt med, at lastbilbatterier udvikler sig. Dette betyder, at allerede i 2024 forventes det at være muligt at opgradere standerne til en imponerende kapacitet på 800 kW. Dette vil sikre, at Norlys kan imødekomme de stigende krav fra den elektriske transportsektor og fremtidssikre deres ladeløsninger for ellastbiler.

Fremtiden for ladepladser til ellastbiler

Norlys ser de planlagte ladepladser i Aarhus, Esbjerg og Korsør som kun begyndelsen på deres engagement inden for elektrificeringen af den tunge transport. Virksomheden har yderligere planer om at etablere flere ladepladser til ellastbiler langs hovedvejsnettet i Danmark. Dette initiativ vil bidrage til at skabe et effektivt og landsdækkende ladenetværk for ellastbiler, hvilket er afgørende for at fremskynde overgangen til grøn transport.

Aarhus: Den første destination for ellastbil-ladepladser

Norlys’ første ladeplads til ellastbiler vil blive opført på Aarhus Havn, som er Danmarks største erhvervshavn. Ladeinfrastrukturen vil blive installeret hos Dania Connect, et selskab der allerede har bestilt fire ellastbiler til transport i Danmark. Disse ladestandere vil blive brugt til opladning af Dania Connects egne lastbiler om natten, mens de i dagtimerne fra 6.00 til 17.00 bliver offentligt tilgængelige, så andre vognmænd også kan drage fordel af dem. Denne tilgængelighed vil bidrage til at skabe et mere omfattende og praktisk ladenetværk for ellastbiler i Aarhus.

Frank Hjortekær-Jensen, administrerende direktør for Dania Connect, siger: “I transportsektoren vil vi gerne bidrage til den grønne omstilling, og derfor har vi nu taget første skridt mod mere bæredygtig transport. Men skal vi og resten af branchen for alvor elektrificeres, kræver det langt bedre lademuligheder for lastbiler. Vi vil gerne give vores bidrag til at få udbygget ladenettet, og derfor stiller vi vores ladestandere til rådighed for andre vognmænd.”

De to ladestandere med i alt fire ladeudtag forventes at være klar til brug i begyndelsen af det nye år.

Esbjerg: Et centralt knudepunkt for ellastbil-ladning

På Esbjerg Havn planlægger Norlys at opstille tre ladestandere med i alt seks ladeudtag til ellastbiler. Disse ladestandere vil være tilgængelige hele døgnet for vognmænd, der har brug for at oplade deres lastbiler. De nye ladestandere på Esbjerg Havn forventes at blive de første offentlige ladestandere til lastbiler i Esbjerg, og de forventes at være klar til brug i løbet af første halvdel af 2024. Dette initiativ vil fungere som et centralt knudepunkt for ellastbil-ladning i det vestlige Danmark og bidrage til at forbinde landets to største havne, Aarhus og Esbjerg, for ellastbiler.

Korsør: Et strategisk punkt for ellastbil-ladning

Ved motorvejsafkørslen 42 i Korsør vil Norlys opstille tre ladestandere på en kommende ladeplads. Disse ladestandere forventes at være klar til brug medio 2024. Denne placering ved en vigtig motorvejsafkørsel vil gøre det nemt og praktisk for lastbilchauffører at lade deres ellastbiler, hvilket vil bidrage til at forbinde det østlige og vestlige Danmark for ellastbilerne. Mads Brøgger fra Norlys fremhæver betydningen af denne placering og siger: “Med ladestandere i både Aarhus, Esbjerg og Korsør binder vi nu det østlige og vestlige Danmark sammen for ellastbilerne. For omstillingen af den tunge transport er det en rigtig god nyhed, at lastbilerne snart kan lade på to af Danmarks største havne og på Sjælland.”

på vej til at skabe et omfattende ladenetværk for ellastbiler

Norlys’ investering i ladepladser til ellastbiler markerer en vigtig milepæl i bestræbelserne på at elektrificere den tunge transportsektor i Danmark. Med etableringen af ladepladser i Aarhus, Esbjerg og Korsør, samt planer om yderligere ekspansion langs hovedvejsnettet, er Norlys på vej til at skabe et omfattende og effektivt ladenetværk for ellastbiler. Dette initiativ vil spille en afgørende rolle i reduktionen af CO2-udledningen fra vejtransporten og bidrage til opfyldelsen af Danmarks klimamål. Norlys viser vejen for en grønnere fremtid inden for transportsektoren, og det er et skridt i den rigtige retning mod en mere bæredygtig transportinfrastruktur i Danmark.

Kilde: Norlys

Foto: ritzau