Elektriske køretøjer (elbiler) reducerer CO2 udledningen betydeligt, selv når de primært kører på strøm fra kul og gas. Carbon Brief har offentliggjort en meget nyttig (og videnskabeligt underbygget) faktatjek for at afkræfte 21 bredt spredte myter om elbiler.

FALSK: En elbil skal køre 80.000 km for at udligne – Det tager en elbil omkring 18.000 km at betale sin kulfibergæld (fra batteriproduktion), afhængigt selvfølgelig af model og landets energiblanding. En Tesla Model Y tager omkring 21.000 km, når den køres i Storbritannien.

FALSK: Elbiler flytter simpelthen CO2 udledningen fra veje til fjerne kraftværker – Selv i lande, hvor kul stadig udgør en stor del af energiblandingen (f.eks. Polen), reducerer elbil stadig CO2 betydeligt.

Disse to påstande er blevet gentaget og diskuteret utallige gange, men Carbon Briefs nyeste faktatjek afslører det faktiske billede bag myterne om elektriske køretøjer og deres påvirkning på miljøet.

Myte 1: Elbiler skal køre 80.000 km for at udligne CO2 udledning

En af de mest udbredte misforståelser om elektriske køretøjer er, at de skal køre ekstremt lange afstande for at kompensere for de kulfiberemissioner, der er forbundet med produktionen af deres batterier. Ifølge Carbon Briefs faktatjek er dette imidlertid en klar misforståelse. Faktisk tager det kun omkring 18.000 km for en typisk elbil at udligne kulfibergælden fra batteriproduktionen.

Dette tal afhænger naturligvis af flere faktorer, herunder bilmodel og den specifikke energiblanding i det pågældende land. I Storbritannien, hvor elproduktionen i stigende grad kommer fra vedvarende energikilder, tager det omkring 21.000 km for en Tesla Model Y at udligne sin co2 udledning. Det er stadig en relativt lav tærskel sammenlignet med myten om 80.000 km.

Forbrugerne bør tage dette i betragtning, når de overvejer at skifte til et elektrisk køretøj. Det faktum, at co2 udledning betales relativt hurtigt, gør elbil til en mere miljøvenlig løsning end mange tror.

Myte 2: Elbil flytter simpelthen CO2 udledningen fra veje til fjerne kraftværker

En anden udbredt misforståelse er, at elektriske køretøjer simpelthen flytter kulfiberemissioner fra veje til fjerne kraftværker. Med andre ord, hvis en stor del af elektriciteten stadig genereres ved forbrænding af kul, ville det ikke have nogen reel positiv effekt på miljøet at skifte til elbil.

Carbon Briefs faktatjek viser imidlertid, at dette er en klar misforståelse af, hvordan elektriske køretøjer fungerer i praksis. Selv i lande med en stor andel af kul i deres energiblanding, som f.eks. Polen, reducerer elbil stadig CO2 udledning betydeligt sammenlignet med traditionelle benzin- eller dieselbiler.

Dette skyldes flere faktorer. For det første er elproduktionen i kraftværker mere effektiv og mindre forurenende end de interne forbrændingsmotorer i konventionelle biler. For det andet kan kraftværker implementere teknologier til reduktion af emissioner, som er sværere at implementere i individuelle biler. Endelig kan energiproducenter gradvist skifte til renere energikilder, hvilket yderligere reducerer kulfibereffekten af elektriske køretøjer over tid.

Myter om Co2 udledning afsløret

Ifølge Carbon Briefs undersøgelse er påstandene om, at elbil betaler deres CO2 udledning langsomt tilbage, baseret på tre hovedproblemer, som ofte overses:

  • (Overdrivelse af emissioner i batteriproduktion: Det er sandt, at produktionen af batterier til elektriske køretøjer involverer en vis mængde kulfiberemissioner. Imidlertid har teknologiske fremskridt og forbedret batteriteknologi reduceret denne belastning betydeligt. Desuden er det vigtigt at huske, at konventionelle biler også har en miljømæssig fodaftryk i form af produktion og udvinding af fossile brændstoffer.
  • Brændstofeffektivitets tal: Myten om, at brændstofeffektiviteten for elektriske køretøjer er overdrevet, stammer ofte fra misforståelsen af, at de officielle brændstofeffektivitetstal er baseret på ideelle testforhold. I virkeligheden er elektriske køretøjer generelt langt mere energieffektive end traditionelle biler på grund af deres elektriske drivsystemer.
  • Ignorerer CO2 fra brændstofproduktion: Når man vurderer kulfibereffekten af elektriske køretøjer, er det vigtigt at tage højde for CO2-udledningen i forbindelse med produktionen af benzin og diesel. Denne fase overses ofte, når man sammenligner emissionerne fra EV’er og konventionelle køretøjer.

Konklusion

Carbon Briefs faktatjek afslører, at mange af de udbredte myter om elektriske køretøjer simpelthen ikke holder vand. elbil har vist sig at være en betydeligt mere miljøvenlig transportmulighed, selv i regioner, hvor kul og gas stadig spiller en betydelig rolle i energiproduktionen.

Det er vigtigt at huske, at skiftet til elektriske køretøjer ikke kun handler om at reducere kulfiberemissioner, men også om at mindske luftforurening og afhængighed af fossile brændstoffer. Med fortsatte teknologiske fremskridt og en stigende andel af vedvarende energi i energimikset forventes at elbilens miljømæssige fordele kun at blive større i fremtiden.

Så næste gang nogen konfronterer dig med påstande om, at elektriske køretøjer ikke er så miljøvenlige, som de synes, kan du henvise til Carbon Briefs faktatjek og påpege de faktuelle fejl i disse myter. Elbilen er en vigtig brik i overgangen til en mere bæredygtig fremtid.

 

 

Oversat til dansk: 

Elektriske køretøjer (EV’er) reducerer kulfiberemissioner betydeligt, selv når de primært kører på kul og gas. Carbon Brief har offentliggjort en meget nyttig (og videnskabeligt underbygget) faktatjek for at afkræfte 21 bredt spredte myter om EV’er. Mine to favoritter er:

1️⃣ FALSK: En EV skal køre 80.000 km for at udligne – Det tager en EV omkring 18.000 km at betale sin kulfibergæld (fra batteriproduktion), afhængigt selvfølgelig af model og landets energiblanding (se også: https://lnkd.in/ddUvAeiT). En Tesla Model Y tager omkring 21.000 km, når den køres i Storbritannien (se analyse fra CarbonBrief; link nedenfor).

2️⃣ FALSK: EV’er flytter simpelthen kulfiberemissioner fra veje til fjerne kraftværker – Selv i lande, hvor kul stadig udgør en stor del af energiblandingen (f.eks. Polen), reducerer EV’er stadig kulfiberemissioner betydeligt. Se figur nedenfor.

Ifølge undersøgelsen er påstande om, at EV’er betaler deres kulfibergæld langsomt, baseret på tre problemer: (a) de overdriver emissioner i batteriproduktion, (b) de tager brændstofeffektivitets tal for gode varer (uden at tage højde for, at disse tal er baseret på testcykler), og (c) de ignorerer CO2, der er forbundet med brændstofproduktion.

Kilde og fuld faktatjek her: https://lnkd.in/dhaWPzqb

#klimaforandring, #bæredygtighed, #elektriskekøretøjer, #kulfiberemissioner

Foto af form PxHere