En af de mest udbredte myter om elbiler er, at der ikke er tilstrækkeligt med råstoffer til at producere de batterier, der skal drive en verdensomspændende overgang til elektrisk mobilitet. Dette argument bliver ofte brugt af skeptikere for at påpege elbilens begrænsninger og for at så tvivl om bæredygtigheden ved en sådan overgang. Men hvor meget er der egentlig om snakken?

Ifølge Verdensbanken er der rigeligt med råstoffer

Ifølge Verdensbanken er der ingen grund til bekymring. Der er mere end nok råstoffer til rådighed til at understøtte den nuværende og fremtidige produktion af bilbatterier. Faktisk vil der med den nuværende produktionshastighed være råstoffer nok til de næste 3000 års batteriproduktion. Det betyder, at råstoffer som kobolt, litium, silicium, kobber og grafit ikke er i fare for at blive udtømt, selv hvis antallet af elbiler på vejene stiger markant.

Casper Mysling, markedschef hos Bayern AutoGroup under Nic. Christiansen Gruppen, udtaler: “Det er forkert at tro, at der ikke er nok råstoffer. Med den produktion af bilbatterier, vi har i dag, vil der være råstoffer nok til de næste 3000 års produktion. Perfektion er en konstant bevægelig målsætning, men på råstofsiden er vi langt bedre stillet, end mange tror.”

Teknologisk udvikling reducerer råstofbehovet

Ud over de eksisterende ressourcer er den teknologiske udvikling inden for batteriteknologi med til at reducere mængden af nødvendige råstoffer. Nye generationer af batterier kræver mindre af de traditionelle råstoffer, og forskere arbejder konstant på at finde alternative materialer og forbedre effektiviteten af de eksisterende. For eksempel har mængden af kobolt i batterier allerede været faldende, og det forventes, at visse råstoffer vil blive helt unødvendige i løbet af få år.

Geologisk set er vi ikke ved at løbe tør

Selv hvis hele verdens bilpark blev udskiftet med elbiler i løbet af de næste år, vil vi ikke løbe tør for råstoffer geologisk set. Der er ingen mangel på hverken kobolt, litium, silicium, kobber, grafit eller de såkaldte sjældne jordarter. Faktisk er mange af disse sjældne jordarter slet ikke så sjældne, som navnet antyder. Det er derfor ikke ressourcemangel, der er udfordringen, men snarere en række andre faktorer, der kan skabe flaskehalse i forsyningskæden.

Flaskehalse i forsyningskæden

Selvom der er nok råstoffer på jorden, betyder det ikke, at de automatisk kan udvindes og distribueres uden problemer. Der er flere faktorer, der kan skabe flaskehalse i forsyningskæden:

  1. Lang etableringstid for miner: Det kan tage flere årtier at etablere nye miner og opbygge den nødvendige infrastruktur til udvinding og forarbejdning af råstoffer. Dette betyder, at selvom der er rigeligt med ressourcer, kan der opstå midlertidige flaskehalse, hvis efterspørgslen stiger hurtigere end produktionskapaciteten.
  2. Geografisk fordeling af råstoffer: Råstofferne er ikke ligeligt fordelt over hele kloden. Eksempelvis har Kina kontrol over en stor del af verdens produktion af sjældne jordarter. Dette giver Kina en strategisk fordel og kan skabe politiske og økonomiske udfordringer for andre lande, der ønsker at øge deres elbilproduktion.
  3. Produktionsomkostninger: Nogle råstoffer kan være dyre at udvinde, især hvis de befinder sig i svært tilgængelige områder eller kræver komplekse teknologier for at blive udvundet og forarbejdet. Dette kan gøre batterierne dyrere og påvirke omkostningerne for forbrugerne.
  4. Miljø- og arbejdsforhold: Udvinding af råstoffer kan have store konsekvenser for miljøet og arbejdsforholdene i de lande, hvor de udvindes. Der er mange eksempler på, at lokalbefolkninger lider under dårlige arbejdsforhold og miljøødelæggelser, der følger med minedrift. Dette er et område, der kræver øget fokus og regulering, hvis vi skal sikre en bæredygtig udvikling.

Fremtiden for elbiler og råstofudvinding

Selvom der er udfordringer forbundet med råstofudvinding og batteriproduktion, peger udviklingen mod en stadig mere effektiv og bæredygtig produktion. Forskning og udvikling inden for batteriteknologi arbejder konstant på at finde nye materialer og reducere afhængigheden af problematiske råstoffer. For eksempel arbejdes der på at udvikle batterier uden brug af kobolt, ligesom man undersøger mulighederne for at genanvende batterier og udvinde råstoffer fra affald.

Derudover bliver nye teknologier, som faststofbatterier, set som en potentiel gamechanger. Disse batterier lover længere levetid, højere energitæthed og mindre behov for sjældne råstoffer. Hvis disse teknologier når masseproduktion inden for de kommende år, kan det markant reducere presset på råstofudvinding og forsyningskæder.

Fremtidens grønne transport

Argumentet om, at der ikke er nok råstoffer til en global overgang til elbiler, holder ikke vand. Der er rigeligt med ressourcer tilgængelige, og teknologisk udvikling vil sandsynligvis reducere behovet for visse råstoffer yderligere. De største udfordringer ligger i etableringen af nye produktionskapaciteter, håndtering af geopolitiske faktorer og sikring af bæredygtig og ansvarlig udvinding. Hvis vi kan løse disse udfordringer, er der ingen tvivl om, at elbilen kan spille en central rolle i fremtidens grønne transport.

Kilder:

FDM: Elbilernes fremtid

Verdensbanken: Rapport om råstoffer

Casper Mysling, Bayern AutoGroup, Nic. Christiansen Gruppen: Personlig udtalelse