Der er for mange brådne kar i energibranchen, og det går ud over kunderne

Lars Aagaard, energiordfører og minister for klima-, energi- og forsyningsområdet, har set sig træt af, hvordan uansvarlige aktører i energibranchen skader både kunderne og branchens omdømme. Med mere end 11 års erfaring som administrerende direktør i Dansk Energi, har han et indgående kendskab til branchen. I et interview med Jyllands-Posten påpeger han, at der er alt for mange “lykkeriddere og plattenslagere”, der underminerer tilliden til sektoren. Han nævner især problemet med selskaber, der lukker ned for at undgå ansvar og derefter genopstår under nye navne uden at ændre deres metoder.

Problemet med uærlige aktører har længe været et voksende problem i energibranchen. Mange forbrugere har mistet tilliden til deres energileverandører, og Lars Aagaard ønsker at tage fat på det nu. Han er derfor i gang med at sammensætte en pakke af stramninger, der skal sikre større forbrugerbeskyttelse og forhindre uansvarlig opførsel i branchen. “Vi skal øge forbrugerbeskyttelsen,” siger ministeren til Jyllands-Posten, og tilføjer, at pakken også vil inkludere hårdere straffe til de selskaber, der bryder loven, samt skrappere krav for etablering af nye energiselskaber.

En sang til ministeren – en utraditionel protest fra EWII’s CEO

Midt i denne alvorlige situation er en mere kreativ protest kommet frem. Lars Bonderup Bjørn, CEO for energiselskabet EWII, har valgt en utraditionel metode for at få ministerens opmærksomhed. I stedet for blot at skrive en klage eller indsende en kronik, har han valgt at skrive og fremføre en sang rettet mod Lars Aagaard – en sang, som han har kaldt “El-egi til Lars Aagaard”. Sangen er blevet et kreativt forsøg på at belyse problematikken med uærlige aktører i energibranchen og de mange forbrugere, der bliver snydt.

Efter adskillige alvorlige opslag på LinkedIn og deltagelse i tv-programmer, følte Lars Bonderup Bjørn, at det var tid til at gribe situationen an på en anden måde. “Jeg er nødt til at prøve noget andet. Jeg håber, du vil lytte,” skriver han i sit opslag, hvor han direkte henvender sig til Lars Aagaard og inviterer til dialog gennem en mere kreativ kanal.

Sangen har skabt opmærksomhed på sociale medier, hvor Lars Bonderup Bjørn opfordrer andre til at lave deres egne versioner af “El-egi til Lars Aagaard” – hvad enten det er gennem sang, rap, dans eller andre kreative udtryk. Målet er at skabe en større offentlig opmærksomhed omkring problemet med uansvarlige energiselskaber og dets indvirkning på både branchen og forbrugerne.

Bekæmpelse af uhæderlige elsælgere

Bjørn opfordrer ikke kun ministeren til at tage problemet alvorligt, men også offentligheden til at dele deres oplevelser med uhæderlige elsælgere. Han beder folk om at skrive deres erfaringer i kommentarsporet til hans opslag, for at skabe en samlet stemme mod de selskaber, der gentagne gange bryder reglerne og udnytter forbrugerne.

Mange forbrugere har haft negative oplevelser med energiselskaber, der lokker med lave priser, som senere viser sig at være urealistiske, eller som ikke tilbagebetaler for store acontoindbetalinger. Lars Aagaard har gentagne gange understreget behovet for øget regulering, men samtidig er der en voksende bevægelse blandt forbrugerne og virksomheder, der kræver handling nu.

Lars Bonderup Bjørns sang er et eksempel på, hvordan protester og krav om ændringer kan tage nye former i en tid, hvor sociale medier og kreative udtryk kan nå et bredt publikum. “Vi kan lige så godt have det sjovt, mens vi venter på Godot,” skriver Bjørn humoristisk i en reference til det kendte teaterstykke, og opfordrer til, at vi gør noget aktivt – og måske endda kreativt – mens vi venter på politiske løsninger.

Stramninger på vej fra ministeren

Lars Aagaard har dog gjort det klart, at han ikke vil lade problemet stå uden handling. Han fortæller til Jyllands-Posten, at en pakke af stramninger er på vej, og at der i øjeblikket arbejdes på at finde de rette løsninger. “Vi kommer med en pakke meget snart,” siger han og understreger, at de nye tiltag vil indeholde skærpede regler for, hvordan energiselskaber skal opføre sig. Det skal sikre, at selskaber, der gentagne gange bryder loven, mødes med hårdere straffe. Samtidig vil det blive vanskeligere at starte et nyt selskab, hvilket skal forhindre, at selskaber blot lukker ned og starter op igen under nyt navn for at undgå konsekvenser.

Branchens dårlige ry skader alle

Det er ikke kun forbrugerne, der lider under de uærlige selskabers opførsel. Lars Aagaard påpeger, at hele energibranchen skades af de brådne kar, der giver sektoren et dårligt ry. Mange forbrugere har mistet tilliden til deres energiselskaber som helhed, hvilket er et problem i en tid, hvor grøn omstilling og investeringer i bæredygtig energi er mere presserende end nogensinde.

De uærlige aktører, som udnytter forbrugernes tillid, forhindrer i sidste ende mange i at tage skridtet mod grøn energi. Lars Aagaard håber, at de kommende stramninger vil genetablere tilliden og beskytte både kunder og seriøse aktører i energibranchen.

Oplysning og forbrugerbeskyttelse er nødvendige

Samtidig med stramningerne understreger eksperter, at der er behov for mere oplysning til forbrugerne om deres rettigheder og faresignaler. Mange forbrugere er ikke klar over, hvad de skal være opmærksomme på, når de vælger energileverandører, og det gør det let for uærlige selskaber at udnytte dem.

Forbrugerbeskyttelse og gennemsigtighed bør derfor spille en stor rolle i den fremtidige regulering af branchen. Det vil ikke alene hjælpe forbrugerne med at træffe bedre valg, men også sikre, at energiselskaberne overholder deres forpligtelser og leverer pålidelige, bæredygtige løsninger.

Hvad bringer fremtiden for energibranchen?

Med Lars Aagaards kommende stramninger er der håb om, at energibranchen vil blive mere reguleret og gennemsigtig. Forbrugere, virksomheder og politikere vil spille en central rolle i at skabe en fremtid, hvor tillid og bæredygtighed er fundamentale elementer i energimarkedet. Lars Bonderup Bjørns kreative indsats med “El-egi til Lars Aagaard” er måske ikke en løsning i sig selv, men den er med til at holde fokus på et alvorligt problem og opfordre til handling – både fra ministerens og offentlighedens side.

Lars Aagaard har lovet, at stramningerne snart vil blive præsenteret, og alle venter spændt på at se, om reguleringerne vil leve op til forventningerne. Samtidig vil forbrugere og aktører som Lars Bonderup Bjørn fortsat minde os om, at handling er nødvendig – og at den ikke nødvendigvis behøver at være kedelig eller formel.

 

HØR SANGEN TIL MINISTEREN HER

 

KILDE: LinkedIn & INSTALLATØR

BILLEDE: Copyright EWII